5 potopení lodi Al-Salam Boccaccio 98
počet obětí: 1026
místo: nedaleko egyptské Hurghady
datum: 3. února 2006
– Existují dvě teorie proč se loď Al-Salma Boccaccio 98 potopila. První je, že došlo k pohybu vozidel v podpalubí, čímž se změnilo těžiště plavidla, a to se začalo převracet. Stejně tak pravděpodobné, že vypukl požár na palubě lodi. Nepodařilo se se 100% pravděpodobností určit přesnou příčinu. Řada cestujících vypověděla, že kapitán lodi opustil palubu jako první. To nám připomíná nedávný případ lodi Costa Concordia, kde se kapitán zachoval obdobně. Ale, abychom jen nehanili kapitány lodí, například kapitán lodi Titanic zůstal až do hořkého konce. Z 1414 cestujících na lodi Al-Salma Boccaccio 98 přežilo pouhých 388.
4 potopení trajektu Toja Maru
počet obětí: přes 1100
místo: mezi ostrovy Hokkaidó a Honšú
datum: 26. září 1954
– Trajekt Toja Maru se plavil na pravidelně na trase z Hokkaidó do Honšú. Když byl očekáván tajfun, plavidlo bylo ukotveno nedaleko od přístavu. Bohužel tajfun byl natolik silný, že kotvy nevydržely nápor a loď se dostala daleko od břehu. Do strojovny lodi se během tajfunu dostala voda, a to se jí stalo osudným, protože se stala neovladatelnou. Toja Maru se následně převrátila. Záchranné práce mohly začít až po skončení tajfunu, takže lidi byli po dlouhý čas ponecháni napospas vlastním silám. Počet obětí by byl o něco menší, ale lidé kteří se měli plavit na jiné starší lodi, byli kvůli tajfunu přeřazeni na “bezpečnější“ Toja Maru. To byl osudný omyl, druhé lodi se nestalo vůbec nic….
3 náraz lodi Titanic do ledovce
počet obětí: 1523
místo: severní Atlantik
datum: 14. dubna 1912
– Zkáza Titaniku je bezesporu nejznámější lodní tragédií všech dob, nikomu asi neunikl oscarový film o této nešťastné události. Známá je díky vysokému počtu obětí a na lodi zahynulo také mnoho slavných a bohatých lidí. Tzv. „nepotopitelná“ loď od společnosti White Star Line šla ke dnu hned při své první plavbě na trase mezi Evropou a Severní Amerikou. K této tragédii došlo 14. dubna 1912 v 23:40, kdy zaoceánský parník narazil do ledovce. A 15. Dubna 1912 v 2:20 klesl neodvratitelně do ledových vod Atlantiku. Příčinou potopení Titaniku byl náraz do ledovce. Oficiální verzí je, že Titanic plul příliš rychle a posádka si pozdě všimla ledovce a již nebyla šance se vyhnout. Nedávno však vypluly napovrch jiné informace v knize Luise Pattenové (její děda byl nejvyšší palubní důstojník a přežil zkázu Titaniku). Podle Pattenové posádka zpozorovala ledovec s dostatečným předstihem na to, aby se vyhnula ledovci. Tragédii však zavinila fatální chyba kormidelníka, který nejdříve loď navedl přímo na ledovec. Náprava přišla už pozdě a náraz byl nevyhnutelný. I přes to se mohli lidé na lodi zachránit, ale loď místo toho, aby zůstala na místě, tak zběsile manévrovala dál. Tyto informace podle autorky knihy byly drženy pod pokličkou, aby posádka neutrpěla ostudu a společnost nezkrachovala. Takovému počtu obětí také mohl zabránit větší množství záchranných člunů a lepší organizace evakuace. Ovšem tyto informace životy obětem už nevrátí, ale každý by určitě chtěl znát pravdu….
2 převrácení trajektu Le Joola
počet obětí: nejméně 1863
místo: u pobřeží Gambie
datum: 26. září 2002
– Jak tomu bývá ve většině případů je na lodi více pasažérů než povolují bezpečnostní limity. Jinak tomu nebylo ani v případě senegalského trajektu Le Joola (vyroben v Německu). Přesto, že kapacita lodi byla asi 500 pasažérů, plavilo se na ni více jak trojnásobek lidí. Le Joola byla konstruována na plavbu v pobřežních vodách a ne na otevřené moře. Navíc se vydala na plavbu po třech letech čekání na opravu. Tragédii zavinila ničivá bouře, která zastihla loď na cestě a ta se i díky svému přetížení převrátila. Oficiální počet obětí je 1863, ale některé zdroje mluví až o 4000 tisících, protože velké množství lidí nemělo ani palubní lístek. Zachránilo se pouhých 63 lidí.
1 srážka trajektu Dona Paz s lodí Vector
počet obětí: přes 4 000 (oficiálně 1565)
místo: Filipíny
datum: 20. prosince 1987
– Tato nehoda byl obzvláště děsivá. Zaprvé při ní zahynulo přes 4000 tisíce lidí, a zadruhé pasažéři umřeli zvláště krutou smrtí. Dona Paz se na své plavbě srazila s tankerem Vector a loď zachvátil obrovský požár, navíc tanker sebou vezl více jak 8 800 ropných produktů, takže požár vypukl okamžitě. Lidé neměli nejmenší šanci před ním uprchnout do bezpečí. Na břeh se vyplavilo ne celých 300 ohořelých těl, ostatní zmizeli úplně beze stopy. Piloti letounů, kteří pátrali po obětech tragédie nahlásili: „Jakoby se tu nic nestalo, nikde nejsou stopy po troskách ani obětech.“ To svědčí o ničivé síle požáru.
Jak víme, tragédie se bohužel stávají. Stávají se i na moři. Ale řada z nich by se nemusela stát, nebo alespoň ne s takovým počtem obětí, kdyby se dodržovaly veškeré bezpečnostní předpisy. Necestovalo na lodi více lidí než předpisy dovolují, byl dostatek záchranných člunů, za špatného počasí by lodě nevyplouvali na vodu a řada dalších… Nakonec bych ještě dodal, že žebříček není úplně přesný a počty obětí berte přibližně, na řadě zdrojů se počty obětí liší.
Zdroje: idnes, novinky, Wikipedia, vsudedobre